Muligheter for fødselsnummer i framtiden (fra 1.januar år 2040):
På grunn av noen uheldige rutiner på 1980- og 1990-tallet (forklart
her), har det blitt slik at dagens
regelverk for oppbygging av fødselsnummer kun varer til 31.desember 2039.
Kort fortalt skyldes dette at det vil være for få individnumre å velge mellom
fra år 2045.
Les mer om oppbygging av fødselsnummer.
Det er ennå ikke bestemt noe om hvordan oppbyggingen av fødselsnummer vil være
etter år 2040, men det er mange forslag til hvordan dette kan løses:
Øke fødselsnummerets lengde fra 11 til 12 siffer
Dersom man legger på et ekstra siffer i fødselsnummeret og dette legges til på
individnummer-delen (slik at denne økes fra tre til fire siffer), vil det
ti-dobble antall mulige fødsler pr dag, noe som vil sikre oss langt inn i
framtiden.
Ulempen med dette er at alle systemer, blanketter og skjema forutsetter at
fødselsnummer er på elleve siffer, og å bygge om dette vil være en stor oppgave.
(Det samme argumentet kom fram da man i 1993-1994 gikk fra syv til åtte siffer i
telefonnumrene i Norge, men det gikk greit å øke antall siffer likevel.)
Ha kun ett kontrollsiffer
Ved å gå fra to til kun ett kontrollsiffer kan man øke antall individsiffre fra
tre til fire uten å måtte øke fødselsnummerets
lengde. Også dette vil ti-dobble antall mulige fødsler pr dag.
Den store ulempen med en slik omlegging er at man da vil risikere at en
skrivefeil i et siffer faktisk kan være en annen persons gyldige fødselsnummer.
(I dag, med to kontrollsiffre vil en skrivefeil i et siffer alltid bli
oppdaget.) Denne tryggheten i sikring mot skrivefeil (og dermed sikring av
personvernet) mener de fleste at må tillegges ganske stor vekt, slik at denne
løsningen anses som uaktuell.
Åpne for "spesialbetydning" i måned-siffrene
Siffer tre og fire i fødselsnummeret inneholder en persons fødselsmåned. Å kun
benytte tallene fra 01 til 12 kan man (med rette) se på som "sløsing" med
plassen. Ved å for eksempel kunne legge til både 20, 40, 60 og 80 på
månedsnummeret (slik at januar ikke bare har "01" som i dag, men får både "01",
"21", "41", "61" og "81"), vil man få fem-dobblet antall mulige fødsler pr dag.
Også det vil sikre oss i uoverskuelig framtid (så lenge vi er under omkring 50
millioner innbyggere i Norge).
Eneste ulempen med dette vil være at dato-kontrollen for fødselsnummre må
oppjusteres, men det er dog en mye mindre omprogrammering enn noen av de to
foregående alternativene. Denne løsningen er derfor absolutt den mest aktuelle
løsningen på "plass-problemet".
Gi nytt personnummer til "de eldre enn 100 år"
For å sikre at personer som blir eldre enn 100 år ikke har samme personnummer
som nyfødte, har man i dag 500 individnumre for oddetalls-århundre og de 500
andre individnumrene for partalls-århundre. Om man i stedet sa at alle fikk nytt
personnummer (individnummer og kontrollsiffer) når de blir 100 år (eller gjerne
ved 95-års alderen for å ha en 5-års "fri-periode" før gjenbruk), så er det
trolig så få 100-åringer at de kun behøver for eksempel serien fra 099 til 000
(førstesiffer 9). Dermed vil nyfødte kunne benytte de resterende 900
individnumrene (fra 999 til 100) uten problemer. Dette vil øke kapasiteten med
80% i forhold til i dag, og gjøre det mulig å fortsette også etter år 2040 uten
noen endringer i datasystemer.
Ulempen med denne løsningen er det at alle som blir meget gamle (for eksempel 95
år) må bytte personnummer. Det å bytte personnummer blir gjort allerede i dag
(ved kjønnsskifte og ved beviselig feil fødselsdato), så det skal alle systemer
ha tatt høyde for allerede. En annen ulempe er at et fødselsnummer blir
gjenbrukt på en ny person etter noen få år, mot over 80 år i dag. Disse
"personlige" ulempene mener de fleste at må tillegges ganske stor vekt og
dessuten er det ikke så mange ny numre som frigis med dette alternativet, så
denne løsningen anses som uaktuell.
Fjerne dato-betydningen i fødselsnummeret
Ved å fjerne dato-betydningen i de seks første sifrene av fødselsnummeret vil
kapasiteten øke med det 13-dobbelte. Det betyr i praksis at man får et
ni-siffret individnummer med to kontrollsiffer bakerst, tilsammen elleve siffer
som i dag.
Ulempene med dette er at mange systemer i dag ikke har egne felt for fødselsdato
da dette kan utledes av fødselsnummeret. En slik omlegging vil derfor føre til
en relativt stor og kostbar ombygging av datasystemer og skjema, for ikke bare
må kontrollen av fødselsnummer endres, men man må samtidig legge inn nye felt
for fødselsdato.
Den beste løsningen?
Slik det ligger an i dag, er nok den mest foretrukne løsningen å åpne opp for en
at månedene ikke bare registreres som månedsnummer, men at hver måned får fem
alternative numre (januar får "01", "21", "41", "61" og "81", februar får "02",
"22", "42", "62" og "82" og så videre opp til desember som får "12", "32", "52",
"72" og "92").
Dette er en programmeringsmessig liten og lettvint foranddring. Systemet med
individnumre og kontrollsifre kan fortsette som forutsatt og uten endringer. Og
man kan da fortsatt lese både fødselsdato og kjønn ut av fødselsnummeret slik at
ingen skjema behøver å omarbeides for å hente inn det i tillegg til et
fødselsnummer.
Men løsningen med å fjerne dato-betydningen fra fødselsnummeret skal man være
klar over at har sin egen "heia-gjeng", nemmelig den gruppen som ønsker et
"anonymt" fødselsnummer som ikke inneholder noen form for "identifikasjon" (som
fødselsdato). Så selv om det samfunnsmessig og teknisk sett er en dårlig
løsning, er det mulig at en del politikere og rikssynsere tar til orde for denne
modellen for å tekkes denne "heia-gjengen".
Hva som faktisk velges er det ennå ingen som vet...
|